«El Poeta», el nou joc de cartes de la Casa Museu Verdaguer

01.12.2025

Actualitat

El 28 de setembre, la Fundació Jacint Verdaguer va presentar, en el marc de Viu el Parc que va tenir lloc a la Font Trobada de Folgueroles, la nova activitat «El Poeta. Joc de cartes per imaginar poemes».

L’activitat  s’ha  pensat  per  a  tots  els  públics,  i  ofereix  l’oportunitat de participar en un joc col·lectiu que convida  a  descobrir  l’univers  poètic  de  Jacint  Verdaguer  de forma amena i imaginativa. A partir d’una selecció de poemes i d’una baralla de cartes molt especial, on cada  carta  representa  un  dibuix  enigmàtic,  els  participants crearan els seus propis poemes visuals. Amb aquest  joc  es  vol  apropar  la  poesia  de  Verdaguer  als  infants a través d’una experiència lúdica que estimuli  la  seva  imaginació,  alhora  que  es  promou  el  gaudi  compartit entre grans i petits.

Aquesta és una nova proposta ideada tan per a escoles com  per  a  famílies,  ja  que  el  joc  ofereix  dos  formats  diferenciats. Per a grups escolars es juga amb una baralla de cartes de format gegant, i per a famílies s’ofereix un joc de cartes de dimensions més reduïdes que facilita el joc a grups petits. A més, el format familiar és molt adequat com a opció de butxaca per poder-hi jugar a qualsevol lloc.

«El Poeta» és un projecte dels serveis educatius de la Casa Museu Verdaguer que ha estat possible gràcies a la col·laboració amb Luxmundi Serveis Culturals. Les il·lustracions de les cartes són obra de la Sunny T. Guerra Jacho, mentre que el disseny gràfic ha anat a càrrec de l’Elisabeth Pla. El format familiar es pot adquirir a la botiga del museu i a la botiga en línia.

Instruccions del joc «El Poeta»

60 cartes d’imatge

30 cartes de poema

 

Preparació:

Se separen les cartes en dues piles: per un costat les cartes d’imatge i per l’altra costat les cartes de poema, i es barreja cada pila. Es reparteixen sis cartes d’imatge a cada jugador, i s’agafen tantes cartes de poema com rondes haguem decidit que jugarem. Es col·loquen cap per avall al centre de la taula.

 

Instruccions del joc:

- El narrador revela una carta de poema i llegeix en veu alta els versos de la carta.

-  Tots  els  jugadors  escullen  la  carta  de  la  seva  mà  que  creguin  que  descriu  millor  el  poema  llegit  anteriorment.

- Els jugadors posen la carta escollida al damunt de la taula, de cap per avall, es barregen i es giren de cap per amunt.

- Es compta fins a tres i els jugadors assenyalen la imatge que creguin que representa millor els versos llegits. No poden votar la seva pròpia carta!

- La persona de la carta de la qual ha rebut més vots guanya aquesta mà i es queda la carta de poema.

-  Tots  els  jugadors  roben  una  carta  d’imatge  i  comença una nova ronda

- Un cop acabades les cartes de poema, el guanyador de la partida és qui en té més.

 

Publicat a ‘La Falguera’, desembre 2025

https://www.folgueroles.cat/actualitat/la-falguera/la-falguera-63-desembre-2025.html#